من دارم يك بشر را بزرگ ميكنم

بچه مدتي است چند تا حرف ناپسند ياد گرفته حرفهايي كه نميخواستم ياد بگيرد. اطرافيان  گاهي از سر خوشي و خرمي بهش ياد ميدهند،  گاهي هم از دهان آدم  ميپرد و بچه ياد ميگيرد.

من خيلي مستقيم به كسي چيزي را گوشزد نميكنم. نهي نميكنم و امر هم. جز در مورد بچه ام و اصلن رودر بايستي ندارم در اين امر.  حتي شده گاهي  عمه كه بچه را نگه ميدارد  با خنده گفته بچه ات اينطوري ميگويد و من همان لحظه گفته ام عمه هرگز جلويش اين حرف را نزنيد هرگز كسي را اينطوري خطاب نكنيد حتي اگر آن كس را بچه نشناسد و داريد فقط قصه  ميكنيد درباره اش. چون بچه ياد ميگيرد و وقتي ياد گرفت نميفهمد اين بد است يا خوب تكرار ميكند و هيچ ايده اي در مورد شدت قبح آن ندارد چون اصولن تجربه اي در آن مورد ندارد.

با تمام اين تفاصيل بعضي چيزها را ياد گرفته  و احتمالن گزيري نيست از اين. به شدت دنبال اينست كه با يكي بازي كند صحبت كند تعامل برقرار كند و اين باعث ميشود كه از آنها حرف هاي جديدي را ياد بگيرد كارهاي جديدي و گاهي اين حرفها و كارها خيلي خوب نيستند.

نميخواهم مادر خيلي حساسي باشم و نميخواهم وانمود كنم من مادر نمونه اي هستم كه همش به فكر تربيت بچه ام هستم چون نيستم و خيلي وقت ها خيلي جاها سهل انگاري ميكنم و تنبلي ميكنم . ديشب بعد از اينكه فكر كردم و احوالات بچه را بررسي كردم ديدم  به شدت دنبال ياد گرفتن است به شدت دنبال الگو برداري است و از تمام فرصت هايي كه امكان دارد چيزي ياد بگيرد نهايت استفاده را ميبرد و  حرف هاي جديد را كه  گاهي به زعم من خوب نيست در همين راستا و اقتضاي سنش ياد ميگيرد.

يكي ميگويد تو بچه را خيلي دخترانه بزرگ ميكني و نمي گذاري مثل يك پسر كلان شود  فردا برود در جامعه همه بهش ميگويند لوس و بچه ننه و از اين حرفا و خودش خجالت ميكشد و برايش خوب نيست. اما من خيلي به اين معتقدم كه اين چيزها را نبايد از الان مرد و زني كرد و برچسب زد كه فردا تمام زندگي در ذهنش تقسيم شده باشد. خودش آنقدر درك خواهد داشت كه متوجه شود چطور خودش را عيار كند با جامعه اي كه درآن زندگي ميكند.

عجالتن  آدم بودن را ياد بگيرد خيلي است.

یک دیدگاه برای ”من دارم يك بشر را بزرگ ميكنم

  1. مهسا می‌گوید:

    بله موافقم که اول باید ادم بودن رو آدم یاد بگیره.اصلا هم عیبی نداره که بگن بچه ننه است.تا تعریف بچه ننگی چی باشه؟اینکه مهربون وبا احساس باشه و سعی کنه خوب باشه ودوست داشتن رو بلد باشه رو نباید بد دونست و بهش بچه ننه گی لقب داد.باید مرد بار بیاد…یه مرد لطیف و قوی.
    من یه عمه دارم که همیشه میگه تربیت از بچه ام برام شیرینتره…حالا کاری به غلظت این شعار ندارم اما خدایی پسرهایی تربیت کرده که محشرن.پسرهایی فوق العاده با درک و فهم.
    شرمنده از پرحرفی…و علی الحساب یه بوس ابدار از اون لپ خوشگلش بکن که دل منو برده:)

    • soode می‌گوید:

      ممنونم مهسا جان. من هم نميخواهم اين تقسيم بندي را داشته باشم كه لطافت خانمانه و خشونت مردانه است.
      بوس بوس عزيزم.

  2. دوست همیشگی می‌گوید:

    من کاملا بهات موافقم… به نظر من تو این یک مورد با هیچ کی رودرواسی نداشته باش… هر کی می خواد ناراحت بشه، این تویی که مادرشی و مطمئنا بهترین نوع تربیت رو برا فرزندت میخوای… رک و راست به اطرافیانت کارای اشتباهشونو گوشزد کن و به هیچ کس اجازه نده اون خطوط قرمزتو رد کنن!

  3. soode می‌گوید:

    ممنون دوست خوبم. جايگاه حرف هاي تو هميشه برام عزيزه.

  4. صاب مرده می‌گوید:

    متاسفانه هرچقدر هم تلاش کنی وقتی بره مدرسه همه اون حرف های ناپسند و خیلی بدترش رو هم یاد می گیره…

  5. soode می‌گوید:

    بله متاسفانه و براي همينه كه نشستم فكر كردم و جامعه رو سهم بزرگي دادم اين بار

  6. خانــــومِ سین می‌گوید:

    می دونی بچه همه نوع حرفی رو یاد میگیره
    این درسته، باید این رو به بچه آموزش داد که تکرار نکنه، اینکه حریمی که تو خونه هست رو بشناسه و احترام رو درک کنه و خرابش نکنه
    شاید شعار باشه اما نمونه ی این تربیت هارو دیدم

  7. به هر حال يه سرى كلمات و چيزهايى هست كه وقتى بره مدرسه ياد ميگيره و تو نميتونى جلوشونو بگيرى، البته من هم موافق آموزش واژه هاى ناجور به بچه در سن پايين نيستم ولى در كنار مراقبت فكر كنم خوب باشه كه ياد بگيره هر كلمه ايى را بكار نبره

  8. Allen G می‌گوید:

    به هر حال فرزند دلبندت از یک زمانی‌ وارد جامعه میشه و خیلی‌ چیزها رو یاد میگیره! گریزی نیست! اما مهم اینه که توی راه درست باشه! که شما هم داری همین کار رو انجام میدی و این خوبه!

  9. ساغر می‌گوید:

    خوش به حال خودم که می دونم چی یاد گرفته!!!!!!!!!!!!!!هاهاهاهاهاهاهاها، اون دو کلمه بامزه باعث شد یه پست بنویسی حتی؟ یعنی سوده! مادر نمونه که میگن تو هستی تو هستی!(با آهنگ بخونید)
    پسرت خیلی گل و سنبله، جزء معدود اطفالی که وختی منو می بینه ذوق میکنه و خاله ساغر خاله ساغر میکنه، در واقع دوستش میدارم چون حس خوبی بهم میده، خیلی لطیف و نازنینه گل پسرت!خدا برای هم حفظتون کنه.

  10. soode می‌گوید:

    مرسيييييييييييييي ساغرم! خيلي دوست ميدارم كامنتت رو قربان مهربانيت.

  11. هر چیزی را جنسش میشناسند انسان را ادبش

  12. قاتل حرفه ای می‌گوید:

    تفاصیل؟ تفاسیر؟ حالا هرچی..
    اگه حرف بد در حد ناموسی نباشد جایز است . بچه رو اذیت نکن 🙂

  13. soode می‌گوید:

    فکر میکنم اینجا تفاصیل درست است. اذیتش نمیکنم خودم اذیت میشم.

  14. Goldene verstand می‌گوید:

    کاری نمی شه کرد.. همینه…

پاسخی بگذارید

