كم خوني كم حرفي مي آورد؟

ذهنم كاملن خالي است . هيچ چيزي به يادم نمي آيد كه بنويسم و از صبح كه احساس كم خوني ميكنم – كه با آن ليوان چاي سبز بيشتر شده- اينطوريم. خوشبختانه بعد از ظهر كارم كمتر بود و نشسته ام . ميخواستم درباره جشنواره فيلم حقوق بشر بنويسم كه اين روزها در كابل و باميان همزمان نمايش فيلم دارد اما ديدم هيچ چي يادم نمي آيد و به قولي قفل كرده ام بدجور.
يادم آمد راستي! اين را ميخواستم بگويم فيلم ها راحتند اندكي در اين جشنواره آدم هايي كه مي آيند معمولا عوام نيستند و سانسور به آن صورت وجود ندارد و اين خيلي خوب است. خانم فيلمسازي از هند آمده بود و بعد از نشستن طياره اش مستقيم آورده بودندش ليسه استقلال كه محل جشنواره است. روز اولي نظرش اين بود كه محيط افغانستان خيلي باز تر است نسبت به ايران! و مردم «اوپن مايند» هستند به قول گفتني. البته مقصر هم نيست روز اولش آمده ليسه استقلال كه محل روشنفكرها و فيلم سازهاست و فيلم ها هم پخش آزادانه تري دارند نسبت به ايران و هنوز زمان ميبرد كه عميق شود و بگذرد از ظاهر.
اخبار انتخابات هم كه داغ است و يك عالمه حرف دارد براي گفتن از اين سياست بازهاي كت و شلواري كه هنوز بروت هاي خون چكانشان ياد كسي نرفته با معاونين رنگارنگ شان . دروغ هاي بي مصلحت و با مصلحتي كه رد و بدل ميشود و يك عالمه سياست زدگي و تحليل و بررسي و گب و گفت.
جنرال صاحب كه معذرت ميخواهد از مردم به خاطر خبط و خطاهاي آن همه سال حنگ داخلي و طلب آمرزش دارد از آنهايي كه احيانا بي گناه قرباني شده اند. آنهايي كه رفته اند كه هيچ، همين باقيمانده هايشان ببخشند ايشان را. معذرت خواهي گرگ بي طمع معاونت رييس جمهوري كي امكان دارد؟ دل ما هم خوش است به همين! كاش لا اقل آن ديگرهايشان هم يك معذرت خواهي خشك و خالي بفرمايند اگر منت نميگذارند بعدش سرمان.
الان اينها را كه نوشتم حاصل چلاندن يك ذهن خالي و كم خون بود و الان ديگر هيچي نمانده براي گفتن جز اينكه چشم هايم چرا اينطوري شده اند؟ انگار عينك سنگيني ميكند سرشان، دلشان خواب ميخواهد طفلكي ها.

پي نوشت: ديروز بعد از ظهر نوشته بودم اين را، وقت نبود بگذارمش. امروز ماندم!

یک دیدگاه برای ”كم خوني كم حرفي مي آورد؟

  1. شیرین می‌گوید:

    سوده جان از خوردن خرما و کشمش غافل نشو که برای تامین آهن و رفع کم خونی کمک بزرگی هستند.
    خیلی دوست دارم تفاوت های بین ایران و افغانستان را بدانم. تو که تجربه زندگی در هر دو را داشته ای بهتر می توانی بررسی کنی. من خیلی به فیلم ها و روایت های دیگران اطمینان نمیکنم. سفر کردن به جایی و مهمان بودن درش هیچوقت درک خیلی کاملی نمی دهد. سکونت داشتن در جاییريال چیز دیگری است.

    • whypeds می‌گوید:

      برخلاف تصورات رایج، گیاهانی که محتوای آهن بالایی دارند منبع خوبی برای آهن برای انسانها نیستند چون اولا فرم آهنشون مناسب برای جذب نیس ثانیا بعضی مواد دیگه در بافتهای گیاهی هست که مانع جب آهن می شن. گوشت قرمز خیلی بهتره.

      کبابا رو بیار منقل آماده س!

  2. شیرین می‌گوید:

    ببخشید! بعد از کلمه «جایی» در خط آخر می خواستم ویرگول بگذارم اما کی برد اتوماتیک کلمه زیال را تایپ کرد!! خیلی بیربط شده!!

  3. soode می‌گوید:

    ممنونم شيرين جان، اره مدتي است بي توجه شدم به تغذيه ام و از اين مشكلات برام ايجاد شده. سعي ميكنم از تفاوت هاي دو كشور بنويسم. بله سفر كوتاه نميتواند مبناي قضاوت باشد مثل همين خانم. سعي ماكنم كه بيشتر از اين تفاوت ها بنويسم از چيزي كه ميبينم و احساس ميكنم.

  4. شادی می‌گوید:

    سلام سوده جان. مواظب خودت باش. کم خونی اثر مستقیمی رو خلق و خوی آدم میزاره. آدم عصبی و کم حوصله میشه. قرص اهن هم یه دوره مصرف کنی بد نیست. منم خیلی دوست دارم از تفاوت های ایران و افغانستان بدونم. خیلی هم دلم می خواد یه بار خودم سفر کنم افغانستان. کیف داره آدم بره یه کشوری که مردمش همزبونش اند. به نظرت الان برای سفر توریستی ( برای یک خانم) امنه؟

    • soode می‌گوید:

      سلام شادي جان. ممنونم از لطفت. ميخواهم برسم به خودم خيلي مظلوم قرار گرفته بدنم. متاسفانه الان اوضاع براي سفر توريستي مساعد نيست مخصوصن خانم. تا چند سال پيش من چندين بار در مسير هاي مختلف با توريست هاي خارچي مواجه ميشدم ولي هر سال امنيت شكننده تر شد متاسفانه.
      تسهيلات خيلي ناچيزه و امنيت تضمين نيست. اميدوارم روزي اوضاع خوب بشه و من منتظر باشم كه دوستاي عزيزم بيان و اينجا هم وصل بشه به جاهايي كه ميشه ديد و سفركرد.

      • شادی می‌گوید:

        منم امیدوارم به زودی شرایط طوری بشه که بتونیم بیایم و افغانستان رو از نزدیک ببینیم.

  5. مهسا می‌گوید:

    نه والا منم کمی کم خونی دارم اما جای سه نفر میتونم حرف بزنم!

  6. مهسا می‌گوید:

    این نظر قبلی من کجاست؟
    خب دوباره مینویسم!نه والا من یه کوچولو کم خونی دارم اما اندازه ی سه نفر میتونم حرف بزنم!

  7. ساغر می‌گوید:

    ای بابا! سوده!!!
    من و شما دیگه باید خودمون به فکر خودمون باشیم، مراقب خودت باش، کم حرفی ات سخت روی وبلاگت تاثیر گذاشته بود ها!

  8. soode می‌گوید:

    به شدت خواهر! آخه ذهنم دچار خلا ميشه در اين مواقع!

  9. مهتاب می‌گوید:

    سوده ی عزیز از آشنایی با شما خوشحالم. خواندن نوشته های یک زن افغانستانی برایم بسیار جالب است. پیروز باشی.

  10. soode می‌گوید:

    ممنونم مهتاب جان. خوشحالم از اينكه سر ميزنيد و ميخوانيد.

  11. مليحه می‌گوید:

    مراقب خودت باش!
    وقتی يكی ميگه ايران محيطش و افكار ادمهاش بسته اش دلم به درد مياد!

پاسخی بگذارید

