اعتماد به نفس و نتيجه گيري هاي بي ربط من

من آدم كم اعتماد به نفسي هستم. علي رغم اين كه خيلي وقت ها ميخواهم خلافش را نشان بدهم. خيلي جاها در محافل دوستانه حرف بزنم و تعريف كنم يا اينكه در يك جمع و جماعت بزرگ شعر بخوانم يا نظر بدهم يا هر كاري كه نشان بدهد فلاني چه اعتماد به نفس بالايي دارد. تمام اينها در من اعتماد به نفس به وجود نمي آورند . چون واقعن در خودم خيلي كم احساسش ميكنم و زياد شدنش هم احتمالن يك امر دروني است يعني عين كلمه. به خودم اعتماد كنم.
قديم ها دوران ابتدايي و مدرسه داوطلبي ميرفتم سر صف شعر ميخواندم يا در گروه سرود شركت ميكردم و از اين جور كارها، به نظرم خيلي جالب يود و اينكه بعضي ها ميگفتند ما از اينكه در مقابل جمع قرار بگيريم ميترسيم خيلي چيز بيخودي بود برايم. دو سه باري رفتم جلوي آدم هاي مهم دكلمه اجرا كردم. اولينش يازده سالم بود، مردم خيلي تشويقم كردند و تا مدت ها سر زبان مردم بودم نمونه يك دختر اجتماعي و فرهنگي و اينها خودم هم احساس مسووليت ميكردم و خيال ميكردم رسالتم اينست كه هميشه همين طوري فعال و سر زبان ها باقي بمانم و خيلي همه حا بروم و مطرح باشم.
صنف هشت و نه هم چند باري از اين كارها كردم.هفده سالگي، آخرهاي دبيرستان ديگر زده شده بودم و دوست نداشتم از اين كارها مخصوصن از آن روزي كه قرار بود اضافي هاي گروه سرود منطقه را حذف كنند تا گروه براي مسابقه ي استاني آماده باشد. همين مسابقه ي پرسش مهر بودبه خيالم . من با اينكه صدايم را تا حدي كه ميتوانستم با گروه هماهنگ كرده بودم اما حذف شدم چون بايد حذف ميشدم و زيادي بودم و به قول خانم مربي گرچه من ناهماهنگي از طرف تو نميبينم اما تاثير مثبت هم نداري. اين يعني خنثي. حذف شدم و در مقابل بيست و چند جفت چشم نوجوان گريه كردم و آرام از در خارج شدم. از همان وقت ها بود يا بعدش كه خنثي بودن را همش با خودم حمل ميكردم. من موجود خنثايي بودم. هيچ كس يادش نمي آمد كه مخرب و بد باشم اما يادش هم نمي آمد كه مفيد و موثر باشم. براي خودم بودم.
دوران دانشجويي اداي با اعتماد به نفس ها را در مي آوردم و نقش بازي ميكردم مثلن چند بار در چند تا برنامه مجري شدم همه ميگفتند خيلي عالي است كه تحت تاثير اين همه نگاه قرار نميگيري و در حالي كه اين براي من يك تلاش نبود . طبق عادت بچگي اصلن نميديدم آن همه چشم را و كار خود مرا ميكردم.
دوران دانشجويي هرگز براي شوراي دانشجويي و اينها كانديد نشدم هرگز براي مسووليت هاي مهم داوطلب نشدم و يكي از دلايلش بعد از تنبلي همين اعتماد نداشتن به خودم بود.
اين روزها هم كه همكار كنارم نيست. كارم زياد است اما خيلي راحت تر با تلفن صحبت ميكنم. با خيلي از همپايه هاي خودم در دفاتر ديگر كه زنگ ميزنند و كار دارند خيلي راحت، خوش و بش ميكنم و با همين لهجه ي قر و قاطي ام گب ميزنم بي ترس از اينكه همكار بشنود و بخندد در دلش مثلن يا وقتي ميخواهم انگليسي صحبت كنم پشت تلفن. هر كلمه اي كه يادم مي آيد به كار ميبرم و اتفاقن خيلي هم بهتر در ميآيد از وقتهايي است كه همكار اينجا نشسته و فكر ميكنم داردمرا ميپايد و اشتباهاتم را ميشنود و ميفهمد چقدر زبان بلد نيستم ونتيجه ميگيريم كه اگر آدم بخواهدفقط به يكي اعتماد كند آن نفر خودش است و خودش!

یک دیدگاه برای ”اعتماد به نفس و نتيجه گيري هاي بي ربط من

  1. ساغر می‌گوید:

    من هم ندارم سوده، زیاد ناراحت نباش، و در زمینه همکار هم باید بگویم، باید اعتماد به نفس را از خودشان یاد گرفت، هیچوقت خودشان را نمی بازند علیرغم اشتباهات خرد و بزرگی که در کارها و اعمالشان است، من که دیگر هیچیک را به حساب نمی آورم!

  2. شادی می‌گوید:

    عجیبه منم خیلی تغییر کردم. دوران راهنمایی بهترین گروه تئاتر مدرسه بودیم. و هیچ وقت از اجرا کردن تئاتر خجالت نمی کشیدم ولی بعدا قدرت پرزنت کردنم جلوی جمع کم و کم تر شد. الان می خوام یه جایی سمینار بدم عزا میگیرم.

  3. مامان می‌گوید:

    همیشه همین طوریه! دلهره نداشته باشی همه چیز خوب میشه!

  4. فقط برای یک صد تومانی می‌گوید:

    ولی من برعکس ،‌هنوز فکر می کنم که اعتماد به نفست خیلی خوبه ،‌یعنی چی عرض کنم خیلی عالی است. ولی گهگاهی ادم تنبل می شه و نمی تونه با یک سری مشکلاتی که وجود داره خودش را وفق بده بنا بر این سعی می کنه که بهانه های زیادی بیاره. ولی من مطمینم که روزی ازت یک رمان خیلی زیبا خواهم خواند ، یک رمان افغانی ،‌رمانی خوبی که کمتر افغانی می تونه بنویسه و چهانی خواهد شد. منتظر اون روز هستم

  5. soode می‌گوید:

    ممنونم كاش بشود!

پاسخی بگذارید

