يك مبارز بالفطره

چند وقت پيش يك خانم آلماني كه با هم مكاتبات رسمي و اداري داريم مرا به ناهار دعوت كرده بود. حدس ميزدم مرا با خارجي ها اشتباه گرفته و نميداند من افغاني ام چون هميشه با ايميل در تماس بوديم و هرگز مرا نديده بود.
از اين بگذريم كه چقدر استرس داشتم و فكر ميكردم چرا مرا دعوت كرده و چه از من خواهد پرسيد و من با اين انگليسي ناقص چه خواهم گفت. رفتم و بر خلاف تصورات من خانمي صميمي و مهربان بود و خيلي راحت نشستيم و همان طور كه حدس زده بودم تصور ميكرده من خارجي ام.
نشستيم و گب زديم و من پرسيدم كه روزهايش را چطور در كابل سپري ميكند. آيا اجازه گشتن در شهر را دارد يا نه و او هم از اينكه به خاطر شرايط امنيتي اجازه ندارد در سطح شهر بگردد گفت و اينكه بودن در يك محيط بسته چقدر كسالت بار است. حرفهايمان رفت سمت امنيت افغانستان و 2014 و مهاجرت و ترس ها و اميد هاي مردم.
من گفتم مردم ما اعتمادي به دولتشان ندارند. هر كس دستش به دهانش ميرسد برنامه اي و سرمايه اي براي رفتن از افغانستان دارد -اگر اوضاع خراب شد- البته همه چيز به شرايط بستگي دارد.
او رفتن را چاره نميدانست و مشكلات مهاجرت را برايم برميشمرد. از شوهرش ميگفت كه مهاجر بوده در آلمان و بعد از سي سال هنوز كه هنوز است يك آلماني تمام عيار نيست و اينكه نبايد برويد و بمانيد تا اين كشور آباد شود.
من هم دست و پا شكسته ميخواستم حاليش كنم رفتن ما براي ماركت هاي لوكس و پارك و استخر و خريد نيست. ما ميرويم چون ميترسيم بچه هايمان كشتن آدم ها را به چشم ببينند، ما ميترسيم از آينده ي اين كشور از اينكه روزهاي سياه برنگردند. و او حرف خودش را ميزد: هيچ كس به افغانستان كمك نخواهد كرد غير از خود افغانها.
او حرف خودش را ميزد و من حرف خودم را. گرچه جاهايي به او قبولاندم خودت بايد در متن جامعه باشي و ببيني و قضاوت كني. و اينكه ما هم سرزمينمان را دوست داريم و كيست كه نخواهد ريشه بدواند در خاك خودش. اما اگر بخواهي بماني و هرگز به جاي ديگري فكر نكني بايد خودت را آماده كني براي هر اتفاقي. هر تحول ناگهاني در حكومت و سياست و امنيت كشور و اماده باشي براي بيكاري، فقر گسترده و قرباني شدن در راهي كه پايانش را نميداني.
از وضعيت زنان و كودكان گفتم و از هر چيزي كه فكر ميكني جامعه ي مارا تشكيل ميدهند. مرد، زن، جوان و ….

وقتمان تمام شد و من تشكر كردم و خداحافظي كرديم و او باز هم وقت بيرون آمدن به من گفت مبارزه كن اول براي خودت و خانواده ات براي فرزندت و بعد براي جامعه ات.
نتوانستم بگويم من هم ميدانم مهاجرت چيست و آرزوي بهشت برين ندارم . پدر من هم يك ايراني نبود بعد از سي و چند سال. پدر من يك مرد بي اعتماد به نفس افسرده ي كارگر بود كه فقط ميتوانست در خانه اش حرف بزند و همه ي اميدش ما بوديم كه مثل خودش نباشيم و به معناي واقعي زندگي كنيم. حالا ، سي سال است كه من آواره ام و هنوز در وطنم دنبال نشانه هاي آشناي وطن ميگردم! و اميدوارم پسرم روزهاي روشن تري را تجربه كند و بداند سرزميني دارد كه مال خودش است و لازم نيست تركش كند. سرزميني كه مطمئن باشد دولتش حامي اوست و حقوق شهرونديش را لازم نيست به زور و حيله و فرياد بگيرد و تمام روزهايش صرف اين شود كه فردا چه خواهد شد و چه راه فراري وجود خواهد داشت براي روز ناچاري!
من هم به مبارزه ام فكر كردم كاري كه اين روزها ميكنم.نتوانستم بهش بگويم ما هميشه در حال مبارزه بوده ايم. مبارزه براي اثبات بودنمان، مبارزه براي احقاق حقمان به عنوان يك انسان، مبارزه براي بهتر زيستن مبارزه… مبارزه… من يك مبارز بالفطره ام!

یک دیدگاه برای ”يك مبارز بالفطره

  1. ساغر می‌گوید:

    حکایت تکراری همانی ست که از بیرون برای مایِ درون، طرح می دهند و تز ارائه می کنند، باز این خارجی بود، مگر همین خود افغان هایی که می روند بیرون و برای ما نسخه می پیچند را یادت رفته؟ آدم دلش می خواهد اینها را دعوت کند کابل برای یکی دو ماهی، و کارش هم در عمق مراکز اداری دولتی باشد، هر لحظه بیم انتحار عجین شده با بوی شوربای ناهار دفتری و هزار و یک کج فهمی و بد فهمی و نفهمی و تبعیض های فراگیر این ملک را که دید و چشید، خودش توبه کرده، دمش را میگذارد روی کولش میرود برای ابد!

  2. rouya می‌گوید:

    ساغر درست می گه. امنیت چیزی است که جهان استعمار از کشورهایی مثل ما (ایران)و ….. گرفته و به خودش هدیه کرده. و البته از خود ما کمک گرفته شاید هم خودمان به او هدیه کردیم.

  3. zeinab می‌گوید:

    من خودم این شرایط رو لمس نکردم…اما میخوام برگردم که لااقل در مقابل وجدان خودم راحت باشم که حداقل من تلاشم رو کردم حتی اگر تلاشم جوابی نده.

پاسخی بگذارید

